Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dysleksihandleplan

Kongevejsskolens handleplan for dysleksi og læsevanskeligheder

Handleplanen er udarbejdet med udgangspunkt i Folkeskolelovens § 3a og § 5, stk. 6, samt  undervisningsministeriets vejledning og inspirationshæfte (https://www.videnomlaesning.dk/media/1955/ordblindhed-i-grundskolen-juni-2016.pdf)

Handleplan

  1.      Når nye elever (6-9 kl.) ankommer, screener dansklærerne eleverne -  med vejledning fra vores læservejledere. Overlevering fra tidligere skolegang kan også inddrages – hvis der tidligere har været foretaget test eller der er beskrevet mistanke om dysleksi.
  2.      Er der begrundet mistanke om dysleksi, foretages Undervisningsministeriets nationale ordblindetest.
  3.      Har eleven dysleksi eller læsevanskeligheder begynder eleven på vores ”doolexia-hold”
  4.      Har fastlægges den nødvendige mængde af træning – og trænings-opgaver som eleven skal igangsætte flere gange om ugen eller f.eks. X-antal opgaver hver dag. Lærere og pædagoger støtter op om doolexia i skoletiden.
  5.      Samarbejde med hjemmet. Der er et tæt samarbejdet med hjemmet, hvor forældrene vejledes udførligt i hvordan der bedst støttes op om indsatsen.

 

Uddybning af handleplanen

 

  1.      Om Doolexia: Kongevejsskolen har tilknyttet en ekstern vejleder som er medudvikler af Doolexia. Vejlederen har ugentligt fast undervisning af eleverne, samt vejledning af lærere og pædagoger. Her sikres, at der er progression i elevernes læseudvikling. I Doolexia arbejdes med specialtilrettelagt stave- og læseundervisning for ordblinde, læsesvage og læsebegyndere. Der arbejdes ud fra en ny metode til undervisning og træning af børn, unge og voksne med læse- og stavevanskeligheder. Undervisningen tager afsæt i et adaptivt intelligent computerbaseret program. Eleven gribes der, hvor han eller hun er og skaber de kompetencer, der skal til for at få en korrekt stavning og automatiseret læsning. Træningen er kontekstbaseret og målrettet den enkelte elev. Ydermere er Doolexia er udvalgt fordi den følelsesmæssige del af de udfordringer der følger med det at have dysleksi/læsevanskeligheder er en vigtig faktor – ud over den kognitiv udfordring. Den tværfaglig gruppe af ildsjæle, der brænder for at gøre en forskel for ordblinde, læsesvage og læsebegyndere har på egen krop oplevet de udfordringer det kan medføre at have dysleksi eller har venner og pårørende der er berørt af lignende vanskeligheder. Derfor er det Doolexias vision at skabe vedvarende stave- og læsefærdigheder for alle børn og voksne (Kilde: doolexia)

 

  1.      Kongevejsskolen udbyder den nødvendig adgang og introduktion til hjælpemidler f.eks. AppWriter, CD-ord, Intowords, NOTA etc. Ydermere er Kongevejsskolen gennem f.eks. Allerøds Videnscenter konstant opdateret med nye teknologiske tiltag der kan hjælpe dyslektikere.
  2.      Særlig opmærksomhed på Komorbiditet. I og med at Kongevejsskolen er en specialskole har personalet via deres erfaring og efteruddannelse særlig opmærksomhed på Komorbiditet Det vil sige sameksistens af flere forskellige diagnoser samtidig, der kan have indflydelse på at undervisningen skal særligt tilrettelægges – udover at der tages højde for dysleksi. Eksempler på disse kan være ADHD, ADD, Aspergers syndrom, ASF (Autisme-Spektrum-Forstyrrelser) kontra tilknytningsforstyrrelse, GUA (Gennemgribende Udviklingsforstyrrelse), GUU (Gennemgribende Udviklingsforstyrrelse, Uspecificeret) angst, cutting, spiseforstyrrelser, selvvalgt mutisme, PDA, (kravafvisende adfærd), udifferentieret skizofreni, CP (Cerebral parese), nedsat arbejdshukommelse, skolevægring etc.
  3.       Afgangseksamen på særlige hvilkår. Elever, der er testet ’ordblind’ (svarende til kategorien rød) med Ordblindetesten (Undervisningsministeriets nationale ordblindetest) eller tilsvarende standardiserede ordblindetests, har en funktionsnedsættelse i form af ordblindhed og kan aflægge prøver på særlige vilkår.